پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

اعتراض به ثبت اختراع

۷ بازديد

اختراع نتیجه ی فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آن ها حل می نماید. اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد.

هر گاه کسی تقاضای ثبت اختراعی را کند که دیگری آن را عیناَ اختراع خود بداند یا آنقدر به اختراع او شبیه باشد که جدید بودن اختراع لاحق محرز نباشد می توان به تقاضای ثبت اختراع وی اعتراض کند.(ماده ی 16 ق.ث.ع.ا) ثبت تغییرات شرکت طریقه ی ثبت اختراع در ایران طریقه ی اعلامی است و اداره ی ثبت به هیچ وجه رسیدگی دقیقی نمی تواند نسبت به صحت و جدید بودن و قانونی بودن اختراع بنماید.به این جهت ماده ی 36 ق.ث.ع.ا تصریح می کند: «ورقه ی اختراع به هیچ وجه برای قابل استفاده بودن و یا حقیقی بودن اختراع سندیت ندارد و همچنین ورقه ی مزبور به هیچوجه دلالت بر این نمی کند که تقاضاکننده یا موکل او مخترع واقعی می باشد و شرح اختراع و نقشه های آن صحیح است و اشخاص ذی نفع می توانند نسبت به موارد مزبوره در محکمه ی ابتدایی تهران اقامه ی دعوی کرده و خلاف آن را ثابت نمایند».

بنابراین ثبت اختراع فقط تایید این است که در تاریخ معینی شخصی مدعی اختراعی شده و خود را صاحب آن معرفی نموده است و تا زمانی که خلاف این ادعا ثابت نشده است،صاحب ورقه ی اختراع از مزایای ورقه ای اختراع برخوردار می شود.به این جهت ق.ث.ع.ا پیش بینی نموده است که اشخاص ذی نفع می توانند در موارد زیر به محکمه رجوع کنند و تقاضای صدور حکم بطلان ورقه ی اختراع را بنمایند:

1-وقتی که اختراع،اختراع جدید نیست.
2-وقتی که اختراع مخالف مقررات ماده ی 28 قانون صادر شده باشد.(یعنی مواردی که نمی توان به عنوان اختراع برای آن ها تقاضای ثبت نمود).
3-وقتی که اختراع مربوط به طریقه های علمی صرف بوده و عملاَ قابل استفاده ی صنعتی یا فلاحتی نباشد.
4-وقتی که پنج سال از تاریخ صدور ورقه ی اختراع گذشته و اختراع به موقع استفاده ی عملی،گذاشته نشده باشد.هر اختراع یا هر تکمیل اختراع موجودی که قبل از تاریخ تقاضای ثبت خواه در ایران و خواه در خارجه در نوشتجات و نشریاتی که در دسترس عموم است شرح و یا نقشه ی آن منتشر شده و یا به مورد عمل یا استفاده گذارده شده باشد، اختراع جدید محسوب نمی گردد.

برای آنکه اشخاص ذی نفع بتوانند از ثبت اختراعی اطلاع حاصل نمایند،علاوه بر آنکه ثبت هر اختراعی در روزنامه ی رسمی منتشر می گردد،ماده ی 42 ق.ث.ع.ا مراجعه به کلیه ی اسناد و اوراق مربوط به ثبت اختراع را پس از صدور ورقه ی اختراع آزاد قرار داده و هر کس می تواند از اسناد و اوراق مربوط به ورقه ی اختراع یا معاملات راجعه به آن با تادیه حقی که آئین نامه معین می کند رونوشت مصدق تحصیل کند.

رسیدگی به دعاوی حقوقی و یا جزایی مربوط به اختراع در محاکم تهران به عمل می آید و مانند سایر دعاوی تجاری رسیدگی اختصاری است.
تقاضاکننده ی ثبت اختراع در صورتی که تقاضای او از طرف اداره ی ثبت رد شود نیز حق دارد به دادگاه شهرستان تهران مراجعه نموده و از تصمیم اداره ی ثبت شکایت کند. پس از رسیدگی و صدور حکم اداره ی ثبت مطابق رای دادگاه رفتار خواهد نمود.

موارد اعتراض به ثبت اختراع:

در موارد زیر می توان به اختراع ثبت شده، اعتراض کرد:

اعتراض به رد اظهارنامه ی اختراع:

وفق ماده ی 58 آئین نامه ی اجرایی ثبت اختراع تصمیم مرجع ثبت مبنی بر رد اظهارنامه، از سوی متقاضی قابل اعتراض است.اعتراض باید در دو نسخه به صورت کتبی و همراه  با دلایل و مستندات مربوط به پرداخت هزینه ی رسیدگی به رد ثبت، ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ تصمیم، از طریق مرجع ثبت به کمسیون موضوع ماده ی 170 این آئین نامه ،تسلیم شود.پس از ثبت اعتراض نامه،نسخه ی دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می گردد.مهلت مذکور برای متقاضی مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.

اعتراض به تقاضای ثبت اختراع

وفق ماده ی 59 آئین نامه اجرایی ثبت اختراعات هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت اختراع اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را در دو نسخه به  مرجع ثبت تسلیم نماید. پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه ی دوم آن با قید تاریخ و شماره وصول به معترض مسترد می گردد. اعتراض نامه باید همراه با دلایل و مدارک استنادی و رسید مربوط به پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض باشد.

چنانچه پس از بررسی اعتراض نامه و مدارک استنادی،تکمیل مدارک منضم به اعتراض نامه ضرورت داشته باشد،مرجع ثبت با تعیین موارد،کتباَ از متقاضی می خواهد که ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید.در غیر این صورت،اعتراض نامه کان لم یکن خواهد شد.
تبصره-مهلت مذکور در این ماده برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.

اعتراض مبتنی بر ادعای حق مالکیت ثبت اختراع

وفق ماده ی 60 آئین نامه اجرایی ثبت اختراعات هرگاه اعتراض معترض مبنی بر ادعای حق مالکیت، نسبت به اختراعی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده است در صورتی که اختراع قبلاَ به نام او ثبت نشده است، باید همزمان با اعتراض،برای اختراع خود مطابق قانون و این آیین نامه تقاضای ثبت کرده و حق ثبت اظهارنامه و حق ثبت اختراع و تمام مخارج مربوط به آن را تادیه نماید.

مرجع ثبت موظف است با رعایت ماده ی 59 این آئین نامه، ظرف 10 روز از تاریخ وصول اعتراض نسخه ای از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارک و دلایل استنادی به متقاضی ثبت ابلاغ نماید. متقاضی مکلف است از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه پاسخ مکتوب خود را ظرف 20 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع ثبت تسلیم نماید. عدم پاسخ متقاضی به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله ی تمکین وی خواهد بود.

هرگاه متقاضی کتباَ به اعتراض تمکبن نماید،درخواست او برای ثبت اختراع مسترد شده تلقی می گردد و مراتب کتباَ به معترض ابلاغ می شود تا در صورتی که اختراع وی به ثبت نرسیده باشد،بر طبق اظهارنامه ای که همزمان با اعتراض تسلیم کرده است نسبت به ثبت آن اقدام کند.

در صورت عدم تمکین متقاضی،مرجع ثبت مراتب را ظرف 10 روز به معترض ابلاغ کرده و وی از این تاریخ 20 روز مهلت دارد که اعتراض خود را از طریق مرجع ثبت تسلیم کمیسیون موضوع ماده ی 170 این آیین نامه نماید.همین ترتیب در موردی نیز باید رعایت شود که اعتراض معترض مبنی بر ادعای داشتن برخی حقوق،غیر از حق مالکیت،نسبت به اختراعی باشد که اظهارنامه ثبت آن تسلیم مرجع ثبت شده ولی هنوز در ایران به ثبت نرسیده است،مگر اینکه اختراع قانوناَ قابل ثبت نباشد. در این فرض نیازی به تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع به مرجع ثبت نخواهد بود.تصمیم کمیسیون طبق ماده ی 172 این آیین نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده ی 59 قانون است.

تبصره 1-در صورتی که اظهارنامه تسلیمی به هر دلیلی منتهی به ثبت اختراع نشود مبالغ پرداختی از این بابت،قابل استرداد نخواهد بود.
تبصره 2-در صورت رد اعتراض در کمیسیون،هزینه ی رسیدگی به اعتراض قابل استرداد نخواهد بود.
تبصره3-چنانچه معترض مقیم ایران نباشد،مهلت های مذکور در این ماده به دو برابر افزایش می یابد.

۰ ۰

خواص گوهرشناختی اوپال بولدر

۵ بازديد

گونه های اوپال بولدر و سنگ های جواهر مشابه

اوپال دی اکسید سیلیکون آبدار می باشد که یعنی این سنگ محتویات آب بسیار بالا و ساختار بلوری بی نظمی دارد. خواص سنگ آکوامارین اوپال گونه های بسیاری دارد و برخی از آنها بسیار کمیاب و ارزشمند هستند.
اوپال بولدر به عنوان دومین اوپال ارزشمند و از کمیاب ترین آنها شناخته می شود.
اوپال بولدر به دلیل لایه دار بودن، شباهت بسیاری به اوپال دولایه دارد.
به دلیل وجود لایه ی قهوه ای سنگ آهن قابل مشاهده در این سنگ، بسیاری از سنگ ها با اوپال بولدر اشتباه گرفته می شوند.
برخی از این سنگ ها آمولیت فسیل شده به صورت ارگانیک، لابرادوریت و عقیق آتشی هستند.

مشهورترین سنگ های مشابه و مرتبط:

اوپال گرانبها، اوپال سیاه، اوپال سفید، اوپال آتشی، اوپال معمولی(potch)، اوپال شکلاتی، اوپال دو لایه، اوپال سه لایه و اوپال در ماتریس از مشهورترین سنگ های مشابه و مرتبط هستند.

سنگ های جواهر مشابه و مرتبط کمتر شناخته شده

اوپال کریستالی، اوپال کریستالی سیاه، اوپال مکزیکی، اوپال خورشیدی، اوپال هارلکین، اوپال ژله ای، اوپال ماتریس، اوپال عقیق، اوپال پوست فرشته ای، عین الشمس، اوپال عسلی، هیالیت، اوپال هیدروفان، اوپال پورسلین، اوپال پریز، اوپال خزه ای، اوپال مومی و اوپال چوبی از گونه های سنگ جواهر مرتبط و مشابه کمتر شناخته شده هستند.

خواص درمانی و ویژگی های متافیزیکال و افسانه ای سنگ جواهر اوپال بولدر

اوپال بولدر یکی از گونه های فراوان اوپال است که افسانه ها و روایات بسیاری با خود به همراه دارد.
«اوپال» از لغت یونانی «opallus» گرفته شده که به معنی «تغییر رنگ» می باشد.
لغت «opallus» به آرامی به «opalus» یک لغت لاتین به معنی «سنگ گرانبها» تغییر یافت.
گفته می شود که اوپال بولدر سبب کاهش افسردگی و یافتن عشق واقعی در افراد می شود.
از آنجایی که اوپال بولدر گستره ی رنگی وسیعی را به نمایش در می آورد، حامل توانایی های درمانی بسیاری نیز می باشد.
این سنگ از لحاظ جسمانی نیز در کاهش درد و مشکلات مربوط شکم، کمر و اعضای داخلی مثل کبد، کلیه و غدد فوق کلیه موثر است.
اوپال بولدر همچنین در کاهش علائم ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی تاثیرگذار می باشد.

اوپال بولدر سنگ تولد رسمی متولدین ماه اکتبر شناخته شده است.
این سنگ همچنین سنگ بروج سرطان، میزان، حوت و عقرب و همچنین سنگ ستاره شناسی برج سنبله معرفی شده است.
اوپال بولدر به عنصر آتش اختصاص یافته و قادر است تا همه ی عناصر را تقویت نماید.
انرژی اوپال بولدر بر همه ی چاکراها تاثیرگذار است.
توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند.
فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند.
این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود.
در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید.
این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

سنگ جواهر اوپال بولدر و ایده های طراحی جواهر

اوپال نوعی جواهر نرم است و در مقایسه با بسیاری از سنگهای جواهر دیگر ظرافت بسیاری دارد.
با این حال، به دلیل ترکیب سنگ آهن در آن، اوپال بولدر بسیار با دوام تر از سایر اوپال ها بوده و آن را مناسب استفاده در سایر جواهرات می سازد.

بهتر است اوپال بولدر در جواهرات محافظ دار که مقاوم به ضربه و آسیب است مانند گوشواره و سنجاق استفاده شود.
اوپال بولدر به دلیل شکل آزاد و غیرمعمول و البته جذاب خود مناسب استفاده در آویزها هستند.
به دلیل مسطح بودن و شکل گنبدی کوتاه، از این سنگ در طراحی دستبند و انگشتر کمتر بهره گرفته می شود.

در مجموع همه ی اوپال ها مناسب هر جواهری نیستند اما برای استفاده ی روزمره این سنگ جواهرات زیبا و با کیفیتی به وجود خواهد آورد.
نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند.
برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

نگهداری و شستشوی سنگ جواهر اوپال بولدر

سنگ اوپال بولدر سنگ جواهری بسیار شکننده و ظریف است.
در صورتی که به درستی از اوپال بولدر مراقبت نشود، لایه ی اوپال گرانبها شکسته و از بین می رود، که به آن «خردشدگی» می گویند.
اوپال ها نسبت به دیگر سنگ های جواهر نرم تر بوده و این موضوع آنها را به شدت نسبت به خراش و از بین رفتن جلا آسیب پذیر می سازد.
اگر چه اوپال بولدر دوام بیشتری دارد اما در این صورت هنوز نیازمند مراقبت های بسیاری می باشد.
در صورت امکان سنگ جواهر و جواهرات سنگ بولدر خود را به خصوص در آب و هوای خشک در اتاقی با رطوبت پایین نگهداری کنید.
برای نگهداری سنگ جواهر اوپال در مدت زمان طولانی، آنها را درون یک کیسه ی پلاستیکی تنگ با چند منبع رطوبت مانند دستمال یا پارچه ی مرطوب قرار دهید.
به این ترتیب از بی آبی سنگ اوپال گرانبها جلوگیری خواهید نمود.
اوپال بولدر به تغییرات ناگهانی دما بسیار حساس است، بنابراین آن را در یک محیط با ثبات نگهداری نمایید.

سنگ جواهر و جواهرات اوپال باید به طور منظم تمیز شوند.
می توانید از صابون ملایم، آب گرم و پارچه ی نرم برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.
به دلیل متخلخل بودن اوپال، هنگام استفاده از جواهرات اوپالی از کار کردن با سفید کننده، مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و پاک کننده ی خانگی اجتناب کنید.
از پاک کننده یا بخار شوی التراسونیک استفاده نکنید و همیشه این جواهرات را پیش از فعالیت های فیزیکی مانند ورزش، تمرینات یا کارهای خانگی در جای مناسب قرار دهید.
اوپال بولدر آسیب دیده تقریبا قابل تعمیر نیستند، بنابراین در اغلب موارد بهتر است این سنگ های آسیب دیده را جایگزین نمایید.
با این حال، بسیاری از اوپال ها به وسیله ی اشباع پلیمر، موم یا رزین ترمیم شده اند اما این روش رسمی یا فراگیری برای تعمیر جواهرات اوپال به شمار نمی آید.

 
۰ ۰

زیبایی دندان

۱۰ بازديد

بهترین راه ها برای زیبا کردن دندان

امروزه یکی از معیارهای مهم زیبایی، داشتن دندان های سفید و بی نقص و لبخندی جذاب است. دندان های زیبا چهره را مهربان تر و جذاب تر جلوه می دهند.  کامپوزیت در رشت از این رو درمان های زیبایی لبخند و دندان ها روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. اگر می‌خواهید به لبخندی ایده ‌آل دست پیدا کنید، ابتدا باید بدانید چه نوع درمان زیبایی دندان برای شما مناسب است.

انواع درمان های زیبایی دندان

۱- سفید کردن دندان ها:

سفید کردن دندان ها پرکاربردترین درمان زیبایی در دندانپزشکی است. برای سفید کردن دندان ها چند روش وجود دارد:

  • بلیچینگ دندان ها: در بلیچینگ دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی سفید کننده دندان ها سفید و براق تر می شوند این درمان را می‌توان در خانه یا مطب انجام داد.
  • باندینگ کامپوزیت
  • لمینت
  • روکش دندان

 

۲- باندینگ کامپوزیت دندان

باندینگ کامپوزیت که به کامپوزیت کردن دندان ها یا لمینت کامپوزیتی هم شناخته می‌شود، تنها برای سفید کردن دندانها استفاده نمی شود بلکه روشی برای رفع اشکالات جزئی دندان است. در این روش محلولی به نام رزین کامپوزیت به سطحی از دندان که در معرض دید است مالیده می شود و سپس سخت می شود. قرارگیری این لایه باندینگ روی دندان باعث سفیدتر شدن دندان ها و همچنین اصلاح مشکلاتی مانند لب پر شدگی یا ترک های جزئی دندان می شود.

۳- لمینت سرامیکی

لمینت یا ونیر دندان یک پوسته بسیار نازک است که بر روی دندان چسبانده می شود تا اشکالات خفیف تا متوسط دندان را بپوشاند. لمینت کردن دندان ها برای اهداف مختلف انجام می‌شود. مثلاً جهت سفیدتر کردن دندان ها، اصلاح ترک خوردگی یا لب پرشدگی، بستن فاصله بین دندان ها، اصلاح کجی دندان ها و همچنین بد شکلی سطح یا لبه دندان ها.

۴- روکش دندان

گاهی اوقات که اشکالات دندان گسترده تر از حدی است که با کامپوزیت یا لمینت برطرف شود می‌توان از روکش دندان برای زیبایی دندان ها استفاده کرد.

۵- درمان ارتودنسی

گاهی اوقات کجی و نامرتبی دندان ها بیشتر از حدی است که بتوان با لمینت یا روکش اصلاح کرد. در این موارد برای داشتن دندان هایی صاف و مرتب باید درمان ارتودنسی انجام بدهید. توجه داشته باشید درمان ارتودنسی امروزی محدود به سیم کشی دندان ها یا همان براکت فلزی نیست بلکه روش های متعددی از جمله ارتودنسی نامرئی برای این منظور وجود دارد.

۶- جراحی لثه برای اصلاح لبخند لثه ای

برای کسانی که هنگام صحبت کردن یا خندیدن، بخش زیادی از لثه شان دیده می شود جراحی لثه و یا افزایش طول تاج دندان به اصلاح این مشکل و زیبایی لبخند کمک می کند.

۷. گذاشتن نگین دندان

آیا در خانه می‌توانیم دندانهایمان را سفید کنیم؟

بله. محصولات مختلفی برای سفید کردن دندان ها در خانه وجود دارند که هر کدام از آنها تا حدی می‌توانند در سفید کردن دندان ها موثر باشند. انواع روشهای خانگی سفید کردن دندان ها عبارتند از:

  • خمیر دندان سفید کننده
  • ژل سفید کننده همراه با تری (قالب) پیش ساخته
  • چسب سفید کننده
  • دهانشویه سفید کننده

همچنین می توانید با مراجعه به دندانپزشک، تری یا پلاک مخصوص دندان های خود را بسازید که ژل سفید کننده را داخل آن بریزید و در منزل استفاده کنید. مزیت این روش این است که می توانید دندان های خود را در خانه سفید کنید و از طرفی چون پلاک دقیقاً قالب دندان های شما است، ژل سفید کننده کمتر بیرون میزند و احتمال تحریک و التهاب لثه کمتر می شود. از آنجایی که ژل سفید کننده را دندانپزشک برای تان تجویز می کند و دستورالعمل دقیق استفاده از آن را در اختیارتان قرار می دهد تا حد زیادی می توانید با خیال آسوده و بدون نگرانی از بابت عوارض از این روش استفاده کنید.

سفید کردن دندان ها در مطب دندانپزشک چگونه است؟

برای سفید کردن دندان ها در مطب ابتدا ژل یا محلول محافظ به لثه ها مالیده می شود تا مواد سفید کننده بلیچینگ با آنها تماس پیدا نکند. سپس دندان به ژل بلیچینگ آغشته می شود. ژل بلیچینگی که در اختیار دندانپزشکها قرار دارد غلظت خیلی بیشتری نسبت به محصولات سفید کننده خانگی دارد بنابراین خیلی زود اثر می گذارد.

 چند دقیقه ژل در تماس با دندان ها می ماند و سپس دندانپزشک ژل را برمی‌دارد و لثه و دندان‌ها را کامل تمیز می کند. گاهی اوقات برای تسریع تاثیر گذاری بلیچینگ از لیزر یا نور مخصوص دیگری استفاده می شود.

معایب و مزایای سفید کردن دندان ها در مطب

   ۱- مزایا

  • این کار ظرف یک یا نهایتاً چند جلسه تمام می شود، در حالی که برای سفید کردن دندان ها در خانه باید چند هفته تا چند ماه درمان را ادامه بدهید
  • بلیچینگ تحت نظر دندانپزشک انجام می شود بنابراین احتمال صدمه دیدن لثه و یا مینای دندان بسیار کم است.
  • پیش از بلیچینگ دندان پزشک دهان را کامل معاینه می کند تا مطمئن شود مشکلی در لثه یا دندان ها وجود ندارد. اگر مینای دندان ها از بین رفته باشد، ممکن است بلیچینگ برای شما مناسب نباشد. همچنین اگر پوسیدگی دندان و یا عفونت لثه داشته باشید توصیه می‌شود ابتدا آنها را درمان کنید و سپس برای سفید کردن دندان ها اقدام نمایید.

   ۲- معایب

  • ممکن است هزینه آن بیشتر از درمانهای خانگی تمام شود.
  • لازم است برای این کار به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

در چه مواردی کامپوزیت یا لمینت ‌ کردن دندان ها به جای بلیچینگ توصیه می شود؟

  • اگر علاوه بر زردی و بدرنگی، دندانهایتان مشکلات دیگری هم داشته باشند روش های دیگری مانند کامپوزیت لمینت و یا روکش ممکن است بهتر باشد.
  • در مواردی که لکه و بدرنگی دندان با بلیچینگ کامل برطرف نمی شود بهتر است از روش های دیگر استفاده شود.

کاربرد باندینگ کامپوزیت لمینت یا روکش در زیبایی دندان ها

  • صاف و هموار و همتراز کردن سطح دندان و لبه‌ های دندان
  • سفید کردن دندانها
  • بستن فاصله اضافی بین دندانها
  • اصلاح کجی دندانها که به ارتودنسی فوری شهرت دارد.
  • ترمیم لب پر شدگی ترک خوردگی و شکستگی
  • کوتاه تر یا بلندتر کردن یک یا چند دندان
  • اصلاح لبخند لثه ای
۰ ۰

روکش دندان

۸ بازديد

روکش دندان (dental crown) یکی از رایج ترین روش های ترمیم کردن دندان است. کامپوزیت در رشت  روکش در واقع کلاهکی شبیه به تاج دندان است که قرار است به جای تاج دندان در جویدن غذا نقشی ایفا کند به همین علت آن را تاج مصنوعی نیز میتوان نامید.

تاج به بخش سفید رنگ دندان گفته می شود که از لثه بیرون زده و آن را در دهان می بینید. بخش دیگر دندان ریشه است که در زیر لثه قرار دارد و آن را نمی بینید. روکش دندان کاملاً تاج دندان واقعی را می پوشاند و در واقع دیگر هیچ بخشی از دندان روکش شده را نمی‌بینید. روکش در واقع کلاهکی است که بطور کامل دور تا دور یک دندان را می پوشاند. موارد کاربرد روکش ها در دندانهای با تخریب زیاد مثل دندانهای عصب کشی شده که میزان دندان باقیمانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان ،پوشش کامل دندان با روکش ضروری است.

دربعضی موارد نیز به منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی از دندان ها ممکن است از روکش استفاده شود. بعضی افراد بر این باورند که این درمان درد دارد اما باید بگویم که خیر روکش دندان برای دندان های عصب کشی شده گذاشته می شود در این صورت هیچ دردی نخواهد داشت.

در مواقعی که دندان دچار پوسیدگی زیاد شده است به نحوی که تنها با پر کردن نمی‌توان آن را ترمیم کرد، تاج دندان شکسته است، دندان عصب کشی شده است و یا گاهی اوقات صرفا برای زیبایی، از روکش دندان استفاده می شود.

روکش دندان برای دندان‌هایی که دیواره ‌هایشان شکسته یا حجم قابل توجهی از ساختار آنها به دلیل پوسیدگی از بین رفته باشد؛ همچنین دندان‌هایی که به دلیل عصب‌کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن ‌شان وجود داشته باشد، با روکش‌هایی به شکل دندان ( روکش دندان ) ترمیم و بازسازی می‌شوند.

تغذیه نامناسب و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌تواند دندان ها را دچار تخریب بر اثر پوسیدگی دندان نماید و وارد آوردن ضربه نیز ممکن است دندان را دچار شکستگی کند. چنین تخریبی اگر حجم عمده‌ای از دندان را در بر بگیرد، ساختار باقی‌مانده دندان نیازمند تقویت بوسیله روکش است .

پروتزهای ثابت دندانی که به آن روکش دندان هم می‌گوییم

علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند. زیرا می‌تواند دندان‌هایی که دچار شکستگی‌های مادرزادی، دندان‌هایی که اندازه‌های کوچک‌‌تر یا نا متناسب با سایر دندان ها را دارند. روکش‌ دندان ممکن است از فلزاتی مانند طلا، یا نوعی آلیاژ چینی به نام پرسلن یا ترکیبی از این دو ساخته شوند.

انواع روکش

روکش دندان از مواد مختلف ساخته می شود. بسته به نیاز و سلیقه بیمار نوع آن انتخاب می‌شود:

۱. روکش تمام فلزی، طلا

طلا یکی از قدیمی ترین مواد ترمیم کننده دندان بوده و از دیر باز برای بازگرداندن عملکرد به دندان به عنوان پر کردگی یا روکش مورد استفاده بوده است. روکش طلا مقاوم ترین و محکم ترین نوع روکش دندان است همچنین از نظر هزینه معمولاً گرانترین نوع روکش محسوب می شود.

در این روکش ها قسمت داخلی روکش که در تماس با بافت دندان است از طلا و لایه بیرونی آنها از چینی ساخته می شود . طلا بدلیل خواص منحصربفرد خود بهترین ماده در دندانپزشکی محسوب می شود.
هیچ گونه خوردگی یا تغییر رنگ در این روکش ها در اطراف لثه ایجاد نمی شود . تطابق طلا با بافت دندان بسیار مطلوب است و حتی در طول زمان با فشارهای جویدن بهبود می یابد. این روکش ها از لحاظ دوام ،عالی محسوب می شوند.

مزایا

  • بسیار مقاوم در مقابل فشار و ضربه
  • دوام بالا و طول عمر زیاد
  • سازگاری با بدن انسان بدون ایجاد آلرژی و التهاب

معایب

  • هزینه بالا
  • رنگ طلایی
  • تمام سرامیکی

۲. روکش تمام سرامیکی

روکش سرامیکی به روش‌های مختلف ساخته می‌شود. یکی از جدید ترین روش های ساخت روکش سرامیکی، استفاده از تکنولوژی دیجیتالی کد / کم است که در آن روکش توسط دستگاه طراحی، تراشیده و ساخته می شود. این روکش را می‌توانید به هر رنگی که می خواهید انتخاب کنید.

اگر چه می توان رنگ آن را مطابق با رنگ دندان های دیگری بیمار تغییر داد اما توجه داشته باشید پس از ساخت و آماده شدن روکش دیگر نمی‌توان تغییری در رنگ آن ایجاد کرد. از نظر شباهت به دندان واقعی، روکش سرامیکی بهترین گزینه است اما از نظر استحکام به پای سایر جنسهای روکش نمیرسد.

در مواردی که زیبایی اولویت اصلی محسوب می شود ، روکش هایی که بصورت یکپارچه از سرامیک یا چینی ساخته شده اند زیبایی فوق العاده ای حاصل می کنند. روکشهای تمام سرامیک سازگاری بسیار مطلوبی با لثه دارند . انواع سرامیک ها با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این روکش ها کاربرد دارند. تغییر رنگ یا سایه تیره در لبه های این روکش ها دیده نمی شود . دوام آنها مطلوب و زیبایی آنها فوق العاده است .

مزایا

  • مقاومت بالا در مقابل تغییر رنگ
  • سازگاری با بدن انسان بدون ایجاد آلرژی و التهاب
  • زیبایی و رنگ سفید

معایب

  • استحکام و مقاومت کمتر
  • سرامیکی فلزی

۳. روکش سرامیکی فلزی.

روکش سرامیکی فلزی که به عنوان روکش پی اف ام (pfm) شهرت دارند برای افزایش استحکام روکش های سرامیکی طراحی شده‌اند. یک اسکلت فلزی دارد که یک لایه سرامیک روی آن کشیده شده است. بنابراین از نظر زیبایی تقریباً شبیه روکش تمام سرامیکی است و از نظر استحکام از روکش سرامیکی قوی تر است.

رایج ترین نوع روکش ها هستند که قسمت داخلی آنها از فلز و سطح بیرونی آنها از چینی ساخته شده است.در این روکش ها معمولا یک لبه فلزی در پشت روکش نمایان است. در طول زمان با تحلیل لثه ها امکان نمایان شدن لبه فلزی آنها وجود دارد

در طول زمان به دلیل خوردگی ممکن است لبه های فلزی سیاه یا آبی شده ،نمای بد رنگی در لثه ایجاد نماید. بطور کلی رنگ چینی در این روش شفافیت کمتری نسبت به ساختار واقعی دندان دارد.
دوام این روکش ها در صورتی که وضعیت بهداشت دهان بیمار خوب باشد ،مطلوب است.

مزایا

  • مقاومت بالا به دلیل اسکلت فلزی
  • رنگ سفید به دلیل رویه سرامیکی

معایب

  • زیبایی کمتر نسبت به روکش تمام سرامیکی به علت امکان دیده شدن اسکلت فلزی در لبه روکش

۴. روکش استیل

روکش دندان استیل بیشتر برای دندان های شیری کودکان استفاده می شود و موقتی محسوب می شود. با این حال استیل بسیار مقاوم و محکم است و کارایی خوبی دارد. از نظر هزینه ارزانترین نوع روکش، استیل است.

بهترین نوع روکش کدام است؟

پاسخ صریحی به این سوال نمی توان داد چرا که این بستگی به شرایط شما دارد. مثلاً برای دندان های جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دادند و از طرفی فشار کمتری بر آنها وارد می‌شود، روکش تمام سرامیکی از نظر زیبایی شایسته است و برای دندان‌های عقبی که در معرض دید نیستند و از طرفی تحمل فشار در آنها مهم است، روکش سرامیکی فلزی بهتر است.

با این حال بسته به وضعیت دندان هایتان ممکن است این قانون همیشه صدق نکند. مثلاً اگر دندان هایتان کج و نامرتب هستند ممکن است برخی از دندان های جلویی تحت فشار زیادی قرار داشته باشند و روکش سرامیکی فلزی برای آنها مناسب تر باشد یا اگر به رنگ طلایی علاقه مند هستید و هزینه بیشتر روکش دندان برای تان مهم نیست.

۰ ۰

تشریفات ثبت شرکت

۱۰ بازديد

در تشریفات ثبت شرکت، تغییرآدرس شرکت  مدارک نقش اساسی دارند که طبق ماده ی 7 ضوابط ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و مصنوعی در مناطق آزاد برای ثبت هر شرکت یا مؤسسه باید مدارک مشروحه ذیل ارائه گردد:

1)اظهارنامه ی ثبت

2)اساسنامه ی شرکت

3)صورتجلسه ی مجمع عمومی مؤسسین

4)صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیأت مدیره

5)گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه نقدی 

6)مجوز فعالیت در منطقه ی صادره توسط سازمان منطقه ی آزاد ذی ربط

این مدارک مربوط به ثبت شرکت ایرانی است ،ولی برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی طبق ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه شود ، از جمله:

1-تعیین نوع شرکت و موضوع فعالیت آن

2-مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت

3-معرفی نمایندگان شعبه برای دریافت ابلاغیه ها و اخطاریه ها

4-معرفی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران

5-تعیین تابعیت شرکت

کلیه ی مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.

طبق مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد برخلاف سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ مجوز از شرکت ها ی  بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

قانون تجارت در ماده ی 220 می گوید: «هر شرکت ایرانی که فعلاَ(اردیبهشت 1311) وجود دارد یا در آتیه (از آن تاریخ به بعد)تشکیل شود و با اشتغال به امور تجارتی خود را به صورت یکی از شرکت های مذکور در این قانون درنیاورد و مطابق مقررات مربوط به آن شرکت عمل ننمایند شرکت تضامنی محسوب شده و احکام راجع به شرکت های تضامنی در مورد آن اجرا می گردد.هر شرکت تجارتی ایرانی مذکور در این قانون و هر شرکت خارجی که بر طبق قانون ثبت شرکت ها مصوب خرداد ماه 1310 مکلف به ثبت است باید در کلیه ی اسناد و صورت حساب ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران تصریح نماید که در تحت چه نمره در ایران به ثبت رسیده والا محکوم به جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال خواهد شد.این مجازات علاوه بر مجاراتی است که در قانون ثبت شرکت ها برای عدم ثبت مقرر است. بر اساس ماده ی 197 قانون تجارت«در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت خلاصه شرکت نامه ها و منضمات آن طبق آئین  نامه ی وزارت دادگستری اعلان خواهد شد» .بنابراین عبارت ماده ی مزبور دستوری است تلویحی برای این که در ظرف ماه اول تشکیل شرکت،هر شرکت تجاری باید به ثبت برسد تا خلاصه ی آن قابل انتشار و آگهی باشد.قانون ثبت شرکت را در ظرف اولین ماه تشکیل به قدری اهمیت داده است که عدم اقدام به آن موجب بطلان عملیات شرکت خواهد بود.به این معنی که پس از گذشتن یک ماه و عدم  ثبت هر ذینفع می تواند به دادگاه مراجعه و ابطال عملیاتی که بعد از یک ماه اول واقع شده تقاضا نماید،بدون این که شرکت بتواند از این بطلان به نفع خود استفاده کند.(ماده ی 198).

بنابراین در صورتیکه شرکت بصورت یکی از شرکت های مندرج در قانون درنیاید و به ثبت نرسد ،اولاَ شرکت مزبور تضامنی محسوب خواهد شد که شرکا ی عادی حاضر به عدم ثبت و قبول مسئولیت تضامنی نیستند و این خود ضمانت اجرای ثبت است ثانیاَ غرامت مندرج را باید بپردازد ثالثاَ مجازات های مندرج در قانون ثبت شرکت ها را تحمل نماید. علاوه بر مجازات های مزبور طبق ماده ی 198 چنین شرکتی محکوم به بطلان است که در نتیجه ی عدم رعایت و اجرای مقررات راجع به ثبت شرکت اعلام می شود ولی «هیچیک از شرکا نمی توانند این بطلان را در مقابل اشخاص ثالثی که با آن ها معامله کرده اند عذر قرار دهند. »

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA/

 

نتیجه آن که مستنداَ به ماده ی 195 قانون تجارت«ثبت کلیه ی شرکتهای مذکور در این قانون الزامی و تابع مقررات قانون ثبت شرکت ها است. »

قابل توجه  است اشخاص حقوقی بر اساس ماده 10«ضوابط ثبت شرکت ها در مناطق آزاد » مکلفند به منظور ثبت هر گونه تغییرات در اساسنامه و ترکیب هیات مدیره،بازرسان،صاحبان امضای مجاز،کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت یا موسسه ظرف یک هفته مراتب را به صورت کتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند.عدم اطلاع  به موقع رافع مسئولیت مدیران اشخاص حقوقی مذکور نخواهد بود.

۰ ۰

ارتوکلاز‌

۶ بازديد

ارتوکلاز یک سنگ قیمتی کمیاب است که به گروه فلدسپات ها تعلق دارد که شامل سنگ قمر، آمازونیت، اسپکترولیت، و لابرادوریت می شود.
بنابراین، گاهی اوقات ارتوکلاز را K-spar می نامند. گالری چاو  سنگ های قیمتیِ ارتوکلاز اغلب به رنگِ زرد شامپاینی، زردِ طلایی، و یا مایل به سبز هستند.
البته می توان در رنگ های دیگر نیز آنها را مشاهده نمود.
نامِ ارتوکلاز برگرفته از کلمه ای یونانی به معنی ” شکستگی مستقیم” می باشد که به شکستگی های سطحِ این سنگ که زاوایای آن دقیقا بر هم منطبق هستند، اشاره دارد.
ارتوکلاز نوعی سنگ قیمتیِ جذاب است که دارای استفاده های صنعتی نیز می باشد.
می توان از آن بعنوان ابزار تمیزکاری برخی شیشه ها و سرامیک ها بهره برد.

تشخیص ارتوکلاز

تشخیص ارتوکلاز از روی ظاهرِ آن، امری دشوار می باشد.
البته می توان آنرا از طریق سختی، دو شکستی، رنگ، و شکستگی های سطحی شناسایی نمود و از بقیۀ سنگ های مشابه تمایز داد.

مبدا و منبع سنگ قیمتی ارتوکلاز

ارتوکلاز در ماداگاسکار، برمه (میانمار)، و کِنیا یافت می شود.

رنگ ارتوکلاز

ارتوکلاز اغلب بی رنگ و یا زردِ شامپاینی است اما می تواند به رنگ های صورتی، سبز، نارنجی، و یا آبی هم باشد.
سنگ های قیمتیِ ارتوکلاز اغلب به رنگ شامپاینی، زردِ طلایی، و یا مایل به سبز می باشند.

وضوح و درخششِ ارتوکلاز

ارتوکلاز از مات تا شفاف موجود هستند و سنگ های قیمتیِ کیفیت بالای ارتوکلاز، بسیار شفاف می باشند.
این سنگ درخششی شیشه ای دارد. موادی که موجب کدر بودن آن می شود سنگ قمر نامیده می شود.

بُرش و شکلِ ارتوکلاز

ارتوکلاز شفاف، جلا داده می شود و مواد کدر اغلب با دامله بُرش داده می شوند.

 ویژگی های سنگ شناسی ارتوکلاز

  • فرمول شیمیایی : KAlSi3O8 ، سیلیکات آلومینیوم پتاسیم
  • ساختار کریستال : بلوری مونوکلینیک، منشوری
  • رنگ : بی رنگ، زرد، صورتی، سبز، نارنجی، آبی
  • سختی : 6 تا 6 و نیم بر اساس مقیاس موهس
  • ضریب شکست : 1.518 تا 1.526
  • تراکم/ چگالی : 2.56 تا 2.59
  • شکافتگی : عالی
  • شفافیت : شفاف تا مات
  • انکسار مضاعف : 0.008-
  • درخشش : شیشه ای
  • تشعشع ماهتابی : کم. آبی، نارنجی

ایده هایی برای استفادۀ ارتوکلاز در جواهرات

سنگ قیمتیِ ارتوکلاز جلا داده شده، می تواند در ساخت جواهراتی مانند حلقه، گوشواره، و آویز بکار رود.
وقتی این سنگ بهمراه طلا به کار برده شود، تُنِ زرد رنگ آن به نمایش گذاشته می شود. می توان آنرا با نقره نیز بکار برد.
سنگ های قیمتی شفاف مانند یاقوت کبود نیز بخوبی با ارتوکلاز هماهنگ می شوند.
ارتوکلاز دارای شکست عالی ای می باشد که البته به این معنی است که این سنگ با یک ضربه مانند توپاز، می شکند.
بنابراین توجه بیشتری باید در زمان کار، بُرش، و یا براق نمودنِ آن اعمال شود.
برای انگشتر یا حلقه هایی که روزانه استفاده می شوند، طرح های لبه دار پیشنهاد نمی شود بلکه برای حلقه هایی که گهگاه استفاده می شوند، آویز ها، و یا گوشواره مناسب می باشد.

https://chaav.ir/about-us

نکته: سعی کنید سنگ های قیمتی را بر اساس اندازه خریداری نمایید نه بر اساسِ وزن آنها به قیراط.
سنگ های قیمتی رنگی بر اساس نسبت های اندازه به وزن وجود دارند.
برخی از این سنگ ها بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر می باشند.

۰ ۰

نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان

۸ بازديد

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت نیاز به یک رویکرد بین رشته ای دارد که در آن تیمی از متخصصان ایمپلنت دندان شامل جراح دهان، پروتز دندان، پریودنتیست و رادیولوژیست دهان در برنامه ریزی، اجرا و نگهداری ایمپلنت ها شرکت می کنند تا بهترین نتیجه ممکن را تضمین کنند. بهترین دکتر ایمپلنت در رشت  هنگامی که ایمپلنت ها در تعمیر و نگهداری معمول ناحیه بی دندانی قرار گرفتند، ارزیابی های یادآوری و رادیوگرافی برای اطمینان از عمر طولانی این ترمیم ها ضروری است و این امر مستلزم آن است که تیم متخصص ایمپلنت دندان نیز با روش های نگهداری و مراقبت از ایمپلنت دندان به خوبی آشنا باشند. شکست ایمپلنت منجر به بحثی می شود که هیچ اعتباری به این حرفه نمی دهد. این روش‌ها معمولاً در فواصل زمانی انتخابی انجام می‌شوند تا به بیمار در حفظ سلامت ایمپلنت دهان کمک کنند. با گذشت زمان، تاکید بر موفقیت طولانی‌مدت ایمپلنت از تمرکز بر مرحله جراحی درمان به دستیابی به استئواینتگراسیون و اکنون، اخیراً به سمت حفظ سلامت طولانی‌مدت بافت‌های سخت و نرم اطراف ایمپلنت تغییر کرده است.

از آنجایی که تعداد بیمارانی که ایمپلنت های دندانی را به عنوان روشی درمانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته انتخاب می کنند همچنان در حال افزایش است، پذیرش چالش های حفظ این ترمیم های گاه پیچیده برای تیم دندانپزشکی به طور فزاینده ای ضروری می شود. موفقیت درازمدت ایمپلنت اساساً به مراقبت مؤثر در منزل توسط بیمار و نیز به اجرای روش‌های پروفیلاکسی حرفه‌ای توسط تیم دندانپزشکی در مطب بستگی دارد. از این رو، بیماران در درمان نگهدارنده به عنوان همدرمانگر در نظر گرفته می شوند و سهم آنها به ویژه برای موفقیت طولانی مدت ایمپلنت های دندان ضروری است. به حداقل رساندن بروز از دست دادن ایمپلنت با نظارت منظم بر بیمار و جلوگیری از عود پیشرفت بیماری در پری ایمپلنتیتی که قبلاً درمان شده است، بیماران همراه با افزایش احتمال مکان یابی و درمان به موقع پاتولوژی اطراف ایمپلنت از اهداف اصلی درمانی هستند.

نگهداری و مراقبت از ایمپلنت

  • بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت های دندانی راهی بادوام و ایمن برای جایگزینی دندان های از دست رفته و نشان دادن لبخندی جدید به شما ارائه می دهند. آن‌ها از بسیاری جهات مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و به شما امکان می‌دهند طبیعی‌تر از دندان مصنوعی بجوید و صحبت کنید. به عنوان تنها گزینه دائمی، ایمپلنت یک انتخاب عالی برای جایگزینی دندان است.

علاوه بر این، ایمپلنت های دندانی نیازی به نگهداری گسترده ندارند. برخلاف دندان‌های مصنوعی مانند پروتز، که شامل مراقبت‌ها و تمیز کردن روتین‌های خاص است، ایمپلنت‌های دندانی فقط به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم نیاز دارند. با رعایت عادات اولیه بهداشت دهان و دندان، سیگار نکشیدن، و پیشگیرانه نگرانی های دندانپزشک خود، از مشکلات ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین قدم در مراقبت از لبخند جدید شماست. بیشتر عوارض ایمپلنت به دلیل رعایت بهداشت نامناسب دندان ظاهر می شود. خوشبختانه، اگر عادات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، عفونت ایمپلنت احتمالا مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

  • مسواک زدن به طور مرتب

مسواک زدن دندان ها و ایمپلنت های دندانی شما موثرترین راه برای مراقبت از آنها هستند. برای بزرگسالان، انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند که دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید. از یک برس نرم استفاده کنید و دو دقیقه مسواک زدن مداوم با خمیر دندان حاوی فلوراید انجام دهید.

  • از نخ دندان استفاده کن

نخ دندان کشیدن یکی دیگر از بخش های حیاتی برای حفظ سلامت دندان شماست. نخ دندان کشیدن با نخ دندان معمولی یا نخ دندان به حذف پلاک و باکتری از بالای لثه کمک می کند.

آبکشی مخصوص دهان که به واترپیک معروف است یکی از بهترین روش های نخ دندان کشیدن برای افرادی است که ایمپلنت دندان دارند. این ابزار می‌تواند به نواحی سخت برسد و خط لثه را که برای ایمپلنت‌های دندانی حیاتی است، تمیز نگه دارد.

  • دندان های خود را بشویید

یک افزودنی آسان به روال بهداشت دهان و دندان استفاده از شستشوی دهان پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. دهانشویه به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کند و باکتری های مضر موجود در دهان را از بین می برد. پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز از دهانشویه استفاده کنید. حدود 30 ثانیه آن را بچرخانید، سپس آن را در سینک تف کنید. هرگز محلول شستشوی دهان خود را قورت ندهید، زیرا قرار نیست بلعیده شود. سایر اقدامات پیشگیرانه

چندین اقدام پیشگیرانه اضافی می تواند به شما کمک کند ایمپلنت های دندانی خود را سالم نگه دارید. از کشیدن سیگار یا جویدن تنباکو خودداری کنید. این فعالیت‌ها برای دندان‌ها و لثه‌ها وحشتناک هستند و زمینه‌ای برای عفونت ایجاد می‌کنند.

 

اطمینان حاصل کن ید که کلسیم دریافتی شما مطابق با وعده توصیه شده روزانه است. ایمپلنت های شما به استخوان فک شما پیوند می خورند، به این معنی که قوی نگه داشتن استخوان ها برای سلامت دهان و دندان شما حیاتی است.

از غذاهای شیرین مانند کیک، آب نبات و غلات خودداری کنید. شکر رشد باکتری ها را تشویق می کند، که می تواند باعث عفونت بد در ایمپلنت های دندانی شما شود. همچنین از خوردن اقلامی مانند یخ یا آب نبات سفت که به ایمپلنت مصنوعی آسیب می زند خودداری کنید.

  • معاینات روتین دندانپزشکی

آخرین قدم شما در مراقبت از ایمپلنت های دندانی این است که به طور منظم و تقریبا هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر در مورد ایمپلنت های دندانی خود نگران هستید، از جمله درد، بو یا مشکل در جویدن یا صحبت کردن، باید زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • تعمیر و نگهداری کم

ایمپلنت ها را می توان مانند سایر دندان های شما درمان کرد. این بدان معنی است که نگهداری مانند دندان طبیعی است. ایمپلنت را روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگرچه این دندان‌های مصنوعی مستعد پوسیدگی دندان نیستند، لثه‌ها و دندان‌های اطراف هنوز در برابر حمله باکتریایی آسیب‌پذیر هستند. ایمپلنت را تمیز نگه دارید تا لثه ها و دندان های اطراف آن سالم بماند و از هرگونه عفونت استخوان فک جلوگیری شود.

  • تعویض آسان

یکی از بهترین ویژگی‌های ایمپلنت‌های دندانی این است که از سه قسمت مجزا تشکیل شده‌اند: پست (ریشه)، اباتمنت (اتصال) و ترمیم (تاج). این سه قسمت جایگزینی یک قسمت از ایمپلنت را به جای اینکه در صورت از کار افتادن قسمتی از ایمپلنت مجبور به گذاشتن یک ایمپلنت کاملاً جدید شود، آسان می کند. روکش سختی یک دندان طبیعی را تقلید می کند و بنابراین همچنان می تواند مانند دندان های طبیعی شما آسیب ببیند. این قطعه ای است که اغلب تعویض می شود.

  • استخوان فک را سالم نگه می دارد

ایمپلنت تنها روش جایگزینی دندان است که به طور فعال استخوان فک را در حال استفاده نگه می دارد. از آنجا که پست تیتانیوم با استخوان فک واقعی ترکیب می شود، استخوان را ساخته و از خراب شدن آن جلوگیری می کند. این باعث بهبود سلامت دهان و دندان های دیگر اطراف آن می شود.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

معایب ایمپلنت دندان

اگر چه ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه هستند اگر بودجه کافی برای آنها دارید. برخی از بیماران به دنبال انتخاب موقتی هستند که با سبک زندگی آنها بهتر عمل کند. در زیر برخی از معایب آورده شده است.

  • پروسه طولانی

یکی از معایب ایمپلنت های دندانی این است که فرآیند کاملاً درگیر است. هنگامی که ایمپلنت ها قرار می گیرند، مقدار قابل توجهی از بهبودی وجود دارد که باید انجام شود. برخی از بیماران این روند طولانی را به عنوان یک نقطه ضعف می بینند زیرا می خواهند به غذا خوردن عادی برگردند و به طور طبیعی لبخند بزنند. گفته شده است که پروسه ایمپلنت دندان ممکن است تا چند ماه طول بکشد.

  • دائمی

بسته به نیاز هر بیمار، ماندگاری ایمپلنت های دندانی می تواند یک مزیت یا یک نقطه ضعف باشد. اغلب، بیماران تمایل به دندان مصنوعی یا بریج دارند، زیرا دوست دارند دستگاه را در پایان روز بیرون بیاورند. با این حال، ایمپلنت‌ها پس از قرار دادن موفقیت‌آمیز عملاً قابل توجه نیستند.

۰ ۰

اکتینولایت چشم گربه ای

۴ بازديد

اکتینولایت چشم گربه ای سنگ جواهری تراشفاف و از گونه ی سنگ براق و صیقلی موجدار اکتینولایت است. برخی مواقع به دلیل ارتباط نزدیک به یشم نفریت به اشتباه از آن با عنوان «یشم چشم گربه ای» یاد می شود. خواص سنگ لاجورد لغت «اکتینولایت» از کلمه ی یونانی به معنی «شعاع نور» یا «پرتو» گرفته شده است، که به طبیعت رشته ای آن اشاره دارد. این الیاف باعث به وجود آمدن آثار چشم گربه ای اکتینولایت می شود.

هنگامی که ناسرگی های رشته های هم تراز در مقدار و کیفیت کافی قرار می گیرند، یک خط متمرکز نور در سراسر سطح سنگ های گنبدی جهت دار و کوژ تراش شکل می گیرد. به منظور مشاهده ی بازتابش چشم، سنگ چشم گربه ای باید در زیر نور شدید مشاهده شود، گرچه در برخی گونه ها این اتفاق در زیر نورهای ضعیف تر نیز رخ خواهد داد.

 

اکتینولایت یک ماده ی معدنی سیلیکات امفیبول است و در حالی که مواد معدنی با کیفیت سنگ جواهر نایاب هستند، بسیار معمول است.
اکتینولایت به گروهی از مواد معدنی از ترمولیت غنی از آهن تا فرو اکتینولایت غنی از منیزیم تعلق دارد.
اکتینولایت یکی از اعضای متوسط مجموعه ی مواد معدنی، یعنی نفریت است که گونه ی برافزوده ای از ترمولیت-اکتینولایت می باشد.

تشخیص اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای با فرمول شیمیایی Ca2(Mg,Fe2+)5[OHlSi4011]2 شناخته می شود. این سنگ با نفرت ارتباط نزدیکی دارد و بسیاری از ویژگی های مشابه گوهرشناسی را از خود بروز می دهد.
سختی اکتینولایت از ۵.۵ تا ۶ بوده و شاخص انکساری ۱.۵۹۰ از ۱.۶۲۳ را دارد. اکتینولایت به شکل بلور چلیپایی شناخته می شود و بلورها برخی اوقات به رنگ آمفیبول سیاه سبز در می آیند. گرچه اکتینولایت تقریبا کاملا تراشفاف و شفاف است، در حالی که بلورهای آمفیبول سیاه همیشه کدر هستند.

منابع و خاستگاه اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت ماده ی معدنی متداولی است که در برخی صخره های دگردیس یافت می شود. موادی با کیفیت سنگ های معدنی بسیار کمیاب هستند، به خصوص بلورهایی با درخشندگی متغیر.
بیشتر منابع اصلی اکتینولایت چشم گربه ای در تایوان و کانادا قرار دارند. سایر ذخایر قابل ذکر در استرالیای غربی، برزیل، ماداگاسکار، تانزانیا و ایالات متحده قرار دارند.

خرید و تشخیص ارزش اکتینولایت چشم گربه ای

رنگ اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای اغلب رنگی سبز تا زرد دارد و معمولا مشابه یشم است. اکتینولایت نیز درست مانند یشم در رنگ های کمیاب تری مثل سفید، بی رنگ، زرد، خاکستری، قهوه ای و سیاه یافت می شود.

 

درخشندگی و شفافیت اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای معمولا از شفاف تا کدر متفاوت است. مواد شفاف بسیار کمیاب هستند. درخشندگی پس از برش و صیقل خوردگی شیشه ای است، اما اکتینولایت در شکل بلوری درخشندگی کدری دارد. ویژگی چشم گربه ای به دلیل الیاف موازی و مرتب در سنگ می باشد.

شکل و برش اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ های جواهر اکتینولایت چشم گربه ای همیشه به شکل کوژ برش داده می شوند تا بهترین و جذاب ترین ویژگی های درخشندگی متغیر را از خود نشان دهند.
اندازه های سنجش شده بسیار کمیاب هستند. اشکال معمول این سنگ بیضی، گرد و گلابی شکل هستند.
افرادی که سنگ ها را برش می دهند باید آکتینولایت چشم گربه ای را به درستی در مرکز قرار دهند تا سنگ نهایی به دو نیم تقسیم شوند.
بسیاری از سنگ های جواهر چشم گربه ای قسمت انتهایی نامنظمی دارند که این موضوع عادی تلقی می شود. حتی ماهرترین جواهرشناسان نیز معتقدند در مرکز قرار دادن سنگ های اکتینولایت چشم گربه ای اندکی عدم تقارن به دنبال خواهد داشت.

پردازش اکتینولایت چشم گربه ای

این سنگ به پردازش و افزایش ارزش خاصی نیاز ندارد.

 

ویژگی های گوهرشناختی اکتینولایت چشم گربه ای

سنگ های جواهر مرتبط یا مشابه اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت یک آمفیبول سیلیکات است، و عضو میانی ترمولیت و فرو-اکتینولایت غنی از آهن می باشد. برخی از اشکال اکتینولایت نوعی از آزبستو مثل «بیسولیت»، گونه ای از اکتینولایت رشته دار به شمار می روند.
نام قدیم ماده ی معدنی «اورالیت» می باشد که برخی مواقع در تعریف محصول دگرگون یافته ی پیروکسین اولیه متشکل از اکتینولایت به کار می رود.

اعضای اکتینولایت همچنین شامل نفریت بسیار مشهوری می شوند. یکی از دو ماده ی معدنی که با عنوان یشم شناخته می شود(دیگری یشم اعلی است). در حقیقت، برخی مواقع به دلیل شباهت و ارتباطات نزدیک به اشتباه از اکتینولایت چشم گربه ای با نام یشم چشم گربه ای یاد می شود.
انواع دیگری از سنگ های جواهر هستند که شباهت های زیادی در رنگ و درخشندگی دارند، اما تعداد اندکی از آنها درخشندگی متغیر دارند.

 
 
خواص درمانی بلور، متافیزیکال و افسانه ای اکتینولایت چشم گربه ای

نام «اکتینولایت» از واژه ی یونانی «اکتینوس» برگرفته شده است و به معنای «پرتو» می باشد. اکتینولایت سنگ جواهری کمیاب است، اما به دلیل توانایی های متافیزیکال خود بسیار مشهور هستند.
اعتقاد بر این است که این سنگ ویژگی های درمانی روحی و فیزیکی به دنبال دارد. همچنین به دلیل تولید انرژی های آرامش بخش و هوشیاری مناسب همه ی چاکراها هستند.
اکتینولایت با نفریت، یکی از دو نوع اصلی یشم مرتبط می باشد و به همین دلیل بسیاری بر این باورند که اکتینولایت خواص و انرژی های یشم را در خود دارد. اکتینولایت همچنین در دور ساختن افکار منفی و افزایش تعادل فیزیکی موثر می باشد.

توصیه: خواص و نیروهای درمانی کریستال دگرگون و متافیزیکال نباید به عنوان نسخه پذیرفته شوند. فرهنگ سنگ جواهر متافیزیکال، تشریفاتی و سنتی از منابع مختلفی جمع آوری می شوند. این اطلاعات جایگزین نسخه ی پزشک نخواهد بود. در صورت بروز مشکلات پزشکی به متخصص مراجعه نمایید. این مطالب در هیچ شرایطی تضمین کننده ی هیچگونه ادعا در درمان و نیروهای سنگ تولد نمی باشد.

سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای و ایده های طراحی جواهر

سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای جواهری نیست که در هر فروشگاهی پیدا شود. در حقیقت، نیمی از مشتریان به جز شکل نفریت حتی اسم اکتینولایت را نیز نشنیده اند. این سنگ تقریبا نرم بوده و مناسب طراحان جواهر نیست، اما در صورتی که با احتیاط پوشیده شود، اکتینولایت چشم گربه ای جواهر فوق العاده ای خواهد بود.
درست مثل بیشتر سنگ های چشم گربه ای،‌ اکتینولایت چشم گربه ای نیز به صورت سنگ های کوژ حلقه بهترین شکل برای نمایش «چشم گربه» یا ویژگی سنگ براق و صیقلی موج دار به حساب می آید. این سنگ مناسب طراحی های دیگر همچون آویز، گوشواره، سنجاق و سنجاق سینه می باشد، اما نسبت به سایر چشم گربه ای ها، برای دیده شدن باید در معرض نور مستقیم کمتری قرار گیرند. با این حال، اکتینولایت چشم گربه ای ویژگی های درخشندگی متغیر مشابه کریزوبریل چشم گربه ای دارند. حتی در نور غیرمستقیم، اکتینولایت های چشم گربه ای اصل، نور زیبای چشم گربه ای را بازتاب می دهند.

نکته: سنگ های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. سنگ های رنگی به نسبت اندازه به وزن متفاوت هستند. برخی از سنگ ها بر اساس وزن بزرگتر و برخی دیگر کوچکتر از الماس هستند.

  

 

نگهداری و تمیز کردن سنگ جواهر اکتینولایت چشم گربه ای

اکتینولایت چشم گربه ای در مقایسه با دیگر سنگ هایی جواهر نرم تر است. اکتینولایت برخلاف نفریت، سختی و دوام لازم برای بیشتر جواهرات اصلی را ندارد.
به منظور تمیز کردن سنگ جواهر اکتینولایت، تنها از آب صابونی و پارچه ی نرم استفاده نمایید. به خوبی آن را بشویید و آثار صابون را از آن پاک نمایید.
از اعمال پاک کننده های و مواد شیمیایی قوی پرهیز کنید. درست مثل بیشتر سنگ های جواهر، از اعمال پاک کننده های التراسونیک و گرم کننده ها بپرهیزید.

پیش از تمرینات ورزشی و فعالیت های دیگر مانند شستن ظروف جواهر اکتینولایت چشم گربه ای را در جای مخصوص قرار دهید. این سنگ را دورتر از سایر سنگ ها قرار دهید تا از آسیب و خراش های جدی جلوگیری نمایید. بهترین روش نگهداری آن در پارچه ی نرم و یا درون جعبه ی پارچه ای می باشد.

۰ ۰

ثبت اختیارات مدیران شرکت در اداره ثبت شرکت ها

۹ بازديد

هیات مدیره که لایحه اصلاح قانون تجارت،به مسامحه آن را مکرراَ "مدیران" نیز می نامد،رکن اداره کننده شرکت سهامی بوده و دارای اعضای اصلی و علی البدل می باشد و تعداد آن ها را اساسنامه تعیین می کند.


مدیران شرکت نماینده شرکت بوده و بنام و به حساب شرکت می توانند معاملاتی نموده و تعهداتی قبول کنند و نمایندگی شرکت را در نزد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی دارا می باشند  پلمپ دفاتر  ولی از آنجایی که با سمت نمایندگی شرکت از شخصیت خود عدول نمی نمایند،باید در مواردی که بنام شرکت عمل می کنند سمت خود را تصریح کنند تا بین تعهدات شخصی آنان و تعهدات شرکت اشتباهی حاصل نشود.

  • حدود و اختیارات هیات مدیره:

ماده 118 لایحه اصلاح قانون تجارت،در خصوص اختیارات هیات مدیره می گوید:"جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون،اخذ تصمیم و اقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است،مدیران شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند،محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی،فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام،معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است.
بدین ترتیب هیات مدیره اختیار دارد درباره کلیه اموری که برای اداره شرکت لازم است،اخذ تصمیم کند.مشروط بر آن که این مورد اولاَ از اموری نباشد که در صلاحیت مجامع عمومی قرار دارد.ثانیاَ،از حدود موضوع شرکت خارج نباشد.بدیهی است تصمیم گیری و اقدامات هیات مدیره باید در چارچوب مقررات قانون و اساسنامه صورت گیرد.
هیات مدیره در دوره فعالیت خود که بعد از ثبت شرکت آغاز می شود،در معیت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده می باشد.بنابراین،در ارتباط با شرط اول باید گفت که اهم موضوعاتی که اخذ تصمیم درباره آن ها،در اختیار هیات مدیره نبوده و در صلاحیت مجمع عمومی مزبور قرار دارند،عبارتند از:
_تغییر در مواد اساسنامه
_تغییر در سرمایه شرکت
_انحلال قبل از موعد
که هر سه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده ست.رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و نسبت به سود سهام و ذخایر آن،تعیین خط مشی آینده شرکت،تعیین حق الزحمه مدیران و بازرس یا بازرسان،تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج و نشر آگهی های مربوط به شرکت و غیره به ترتیبی که ذکر شد،در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.
در رابطه با خارج از موضوع شرکت نبودن تصمیمات هیات مدیره باید گفت که لازم است که موضوع شرکت به طور صریح و منجز در اساسنامه نوشته شود،یعنی این که روشن و خالی از ابهام باشد.از فواید این امر آن است که حدود اختیارات هیات مدیره از لحاظ قلمرو موضوع شرکت،روشن تر خواهد بود.
از ماده 118 قانون تجارت،چنین مستفاد می شود که اساسنامه و مجمع عمومی،می تواند اختیارات هیات مدیره را محدود کند.ولی این محدودیت فقط از لحاظ روابط بین مدیران و سهامداران شرکت معتبر می باشد و بنا به تصریح عبارت اخیر ماده ی مزبور" در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است".باطل به معنای غیر حق و "کان لم یکن" یعنی"مانند این که نبوده" پس می توان نتیجه گرفت که حتی اگر محدود شدن اختیارات هیات مدیره از طریق درج و نشر در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود،به اطلاع عموم برسد نیز کماکان در رابطه بین شرکت و اشخاص ثالث بی اثر باقی خواهند ماند.زیرا این امر باطل و کان لم یکن را نمی توان با انتشار در روزنامه نافذ و معتبر ساخت.

  • ثبت حدود و اختیارات هیات مدیره شرکت:

اختیارات مدیران شرکت باید بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت ها در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محل ثبت شرکت آگهی گردد تا اشخاص با توجه به مفاد آن بتوانند از حدود اختیارات آنان اطلاع حاصل نمایند.در صورتی که چند نفر به مدیریت شرکت انتخاب شوند اختیارات و وظایف هر یک باید معلوم و تصریح گردد و مخصوصاَ تصریح گردد چه اشخاصی از طرف شرکت حق امضاء خواهند داشت.مدیران شرکت در صورتیکه در اساسنامه شرکت یا در شرکت نامه به آنان صراحتاَ اختیار وکالت در توکیل داده شده باشد،می توانند به مسوولیت خود تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به دیگران واگذار کنند.بنابراین،مدیران شرکت می توانند از طرف خود نمایندگان تجاری یا وکلای مخصوص معین کنند و اختیاراتی به آن ها بدهند،ولی مسئولیت اعمال آن ها متوجه مدیرانی می باشد که آن ها را تعیین نموده اند.اینگونه اشخاص مشمول مقررات مواد 395 تا 400 قانون تجارت می باشند و حدود اختیارات آن ها نیز باید ثبت و آگهی گردد خصوصاَ اگر از طرف شرکت حق امضاء داشته باشند.

۰ ۰

بریل

۸ بازديد

بریل (Beryl) ، خواص و کاربردهای آن در جواهرسازی

بریل یکی از مهم ترین انواع سنگ های قیمتی می باشد. خواص عقیق یمنی این سنگ به وفور در اشکال معدنی یافت می شود اما به ندرت بصورت سنگ قیمتی کشف می گردد.
گونه های شفاف این سنگ تحت عنوان “بریل قیمتی” شناخته می شوند.
مهمترین عضو خانوادۀ بریل، زمرد سبز است که بعد از آکوامارین آبی در رتبۀ دوم قرار دارد.
اگرچه بریل یکی از مهمترین انواع سنگ های معدنی است، بریل طلایی هنوز در بین افراد معروف نشده است.
بقیۀ انواع بریل شامل “مورگانیت” صورتی، سفید، و بی رنگ، و “goshenite” می باشد.

بریل طلایی

بریل طلایی گاهی اوقا تحت عنوان “هلیودور” نیز شناخته می شود اما بسیاری از افراد معتقدند این دو یکسان نیستند و دو سنگ مختلف هستند.
هلیودور معمولا سبک و روش است و رنگ سبز- زرد شفاف تری دارد در حالیکه بریل طلایی بیشتر لیمویی پر رنگ می باشد.
اگرچه از آنجاییکه هیچ تمایز آشکاری بین این دو سنگ وجود ندارد اغلب این دو را یک سنگ در نظر می گیرند.
امروزه نام تجاری هلیودور بندرت استفاده می شود. بریل در خالص ترین حالت خود، کاملا بی رنگ می باشد.
ناخالصی ها و عناصر رنگی که در بریل بی رنگ پیدا می شوند موجب رنگ ها مختلف این سنگ می گردد.
رنگ بریل طلایی بعلت ناخالصی های آهنی است که در آن وجود دارد.
بدون این عوامل و ناخالصی ها، بریل بیشتر به دلیل سختی و استحکام آن معروف است.

تشخیص بریل

سنگ های قیمتی مختلفی وجود دارند که به بریل طلایی شبیه هستند و شامل آپاتیت، کوارتز، فلدسپارت، توپاز، و تورمالین می باشند.

اگرچه بریل اغلب با یک آزمایش ساده از دیگر سنگ ها متمایز می شود. یکی از ساده ترین روش های شناسایی این سنگ آزمایشِ گرانش (تراکم) و سختی آن است.

بریل از آپاتیت، کوارتز، و فلدسپارت سخت تر است و کمی از توپاز نرم تر می باشد.

بریل، توپاز، و تورمالین سیستم کریستالی و شکل گیری مشابهی دارند.

ساختار کریستالی تورمالین اغلب رشته ای است.

توپاز شکست کاملی دارد، و رشت های هشت وجهی دارد در حالیکه بریل ساختار کریستالی هشت وجهی دارد که براحتی قابل تشخیص می باشد.

مبدا و منبع گزپتی

گونه های بریل برزیلی، به دلیل کیفیت بالایشان شناخته شده هستند. بریل برزیلی اغلب بسیار شفاف است و بزرگتر از بقیۀ انواع بریل می باشد.

بقیۀ منابع مهم شامل ماداگاسکار، نامیبیا، سریلانکا، نیجریه، و زیمباوه می باشند.

آکوامارین سنگ تولد ماه مارچ است و بیشتر در برزیل، و کارور هندوستان یافت می شود.

بریل های دارای شهرت جهانی

در سال 1913، اولین منبع مهم بریل طلایی در نامیبیا توسط یک شرکت حفر سنگ آلمانی کشف شد.
مادۀ کشف شده هیلیدور نامیده شد که واژه ای یونانی به معنی “هدیۀ خورشید” می باشد.
Lucas von Cranach یکی از معروفترین جواهرسازان آن زمان باید برای قیصر ویلهلمِ دوم امپراتور آلمانی پروس، جواهر بینظیری را می ساخت.
به همین علت بود که بریل طلایی بسیار معروف شد.
اگرجه پس از جنگ، همه هلیودور را فراموش کردند.
یکی از بزرگترین قطعات سنگ بریل 2054 قیراط است که بریل طلایی می باشد.
این سنگ قیمتی با ارزش در “سالن سنگ های قیمتی” واشنگتن و در موسسۀ اسمیتسونیان قرار دارد.

رنگ بریل

سه بریل قیمتی در رنگ های مختلفی وجود دارد.
گونۀ سبز- زرد تحت عنوان هلیدور یا بریل طلایی شناخته می شود.
بریل طلایی یکی از رایج ترین گونه های بریل می باشد.
بریل طلایی به دلیل ناخالصی های آهن که دارد به این رنگ در می آید.
بریل می تواند رنگ های مختلفی را نیز نشان دهد.

وضوح و درخششِ گزپتی

بریل بصورت طبیعی می تواند از شفاف تا مات باشد.
کیفیت سنگ قیمتی بریل شفاف می باشد.
ناسرگی ها در بریل طلایی کم هستند و اغلب صاف و صیقلی می باشند.
بریل طلایی زمانیکه بُرش داده شود و براق گردد، درخشش بسیار زیادی دارد.

بُرش و شکلِ بریل

بریل طلایی اغلب جلا داده می شود و شفاف است.
معمولا با cabochon بُرش داده می شود مگر اینکه دارای نشان ستاره ای (تاثیر ستاره ای)، یا chatoyancy (تاثیر چشم گربه ای) باشد.
بریل طلایی در شکل ها و بُرش های مختلفی موجود است که شامل بیضی، گرد، دایره ای، گنبدی، و اشکال فانتزی مانند سه گوش، قلبی، بریولت، و گُل می باشد.
بریل ماده ای بی نظیر است که اغلب برای حکاکی و تزئینات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پردازش بریل

بریل طلایی اغلب بدون پردازش است.
بریل اغلب صورتی، سفید، و بی رنگ است و پردازش نمی شود.
برخی از سنگ های آکوامارین ممکن است با حرارت دهیِ متوسط، تقویت شوند در حالیکه زمرد فقط با روغن صمغ پردازش می شود.

ویژگی های سنگ شناسی بریل

فرمول شیمیایی Al2Be3Si6O18 ، سیلیکات آلومینیوم بریلیوم
ساختار کریستال شش ضلعی، منشور شش ضلعی
رنگ سبز زمردی، سبز-زرد
سختی 7 و نیم تا 8 بر اساس مقیاس موهس
ضریب شکست 1.565 تا 1.602
تراکم/ چگالی 2.67 تا 2.78
شکافتگی نا مشخص
شفافیت شفاف تا مات
انکسار مضاعف 0.0006 –
درخشش شیشه ای تا مومی
تشعشع ماهتابی تقریبا ندارد.

بریل در ارتباط با بقیۀ سنگ های قیمتی مشابه

بریل یکی از بزرگترین گروه های مواد معدنی است. انواع مختلف سنگ های قیمتی وجود دارند که معمولا بر اساس رنگ و ناخالصی های درونشان طبقه بندی می شوند. سنگ های معدنی مشابه بریل نیز وجود دارند که شامل توپاز سلطنتی، تورمالین، آپاتیت، کوارتز، و برخی از انواع فلدسپارت می باشد.
اگرچه سنگ های قیمتی که از نظر ظاهر شبیه به بریل هستند، براحتی و با یک آزمایش سادۀ میزان سختی و بررسی شکل گیری کریستال قابل شناسایی می باشند.

معروف ترین سنگ های قیمتی مشابه بریل و اسامی تجاری آنها

زمرد، آکوامارین، مورگانیت، گشننت، و بریل قیمتی از معروفترین سنگ های مشابه و مربوط هستند.

۰ ۰