یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

بررسی تفاوت های کامپوزیت با لمینت دندان

۵ بازديد

آشنایی با تفاوت های کامپوزیت با لمینت دندان

تفاوت های بین کامپوزیت و لمینت دندان معمولا از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. دندانپزشک زن در رشت در واقع فاکتورهای ریز و درشتی وجود دارند که این تفاوت ها را می سازند. در ادامه به شرح هر یک از این فاکتورها خواهیم پرداخت :

مدت زمان نصب کامپوزیت و لمینت : یکی از مهم ترین تفاوت ها، همین تفاوت در زمان نصب هر یک از این موارد می باشد. معمولا لمینت ها برای اینکه بر روی دندان فرد نصب شوند، حداقل به دو جلسه ی درمانی نیاز دارند که حد فاصل بین این دو جلسه معمولا دو الی سه هفته است. معمولا در جلسه ی اول دندانپزشک یک بررسی کلی و قالب گیری از دندان ها انجام می دهد و دندان ها را برای نصب لمینت آماده می کند. قالب گیری به لابراتوار فرستاده می شود تا لمینت ها آماده شود و این پروسه عموما دو هفته طول می کشد. اما برای نصب کامپوزیت ها تنها یک جلسه ی چند ساعته کافیست. در واقع متخصص در یک جلسه آماده سازی و نصب کامپوزیت را انجام می دهد. بنابراین مدت زمان نصب کامپوزیت کوتاه تر از لمینت می باشد.

فرآیند کاشت کامپوزیت و لمینت : برای نصب کامپوزیت بر روی دندان معمولا از روش های کم تهاجمی تری استفاده می شود. در واقع نیازی نیست که پزشک برای گذاشتن کامپوزیت، مینای دندان را بتراشد و عموما کامپوزیت ها مستقیما بر روی دندان قرار می گیرند. اما برای نصب لمینت این گونه نیست و معمولا بنا بر ضخامت پرسلین، مینای دندان باید تراشیده شود. این کار به این منظور انجام می شود که طی تراشیدن مینای دندان، پیوند قوی تری بین مواد لمینت و دندان ها ایجاد شده و نهایتا طول عمر آن ها بیشتر خواهد بود. در یک نتیجه گیری کلی از مدل نصب هر کدام از این گزینه ها باید بگوییم که کامپوزیت ها به جهت عدم صدمه به مینای دندان، قابل برگشت و لمینت به دلیل از بین رفتن مینای دندان، غیر قابل برگشت می باشند.

دوام و طول عمر کامپوزیت و لمینت دندان : با توجه به مواردی که برایتان مطرح کردیم، طول عمر لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت است. مثلا کامپوزیت ها نهایتا هفت سال بتوانند بر روی دندان ها باقی بمانند، آن هم در شرایط خیلی ایده آل با درجه ی مراقبت خیلی بالا اما لمینت ها تا دوازده سال قابلیت ماندن و محافظت از دندان ها را دارند.

استحکام مواد سازنده : لمینت های دندان طی یک سری مراحل خاص در لابراتوار ساخته می شود اما کامپوزیت ها این چنین نیستند. معمولا لمینت ها نسبت به ضربه و لک بسیار مقاومند اما کامپوزیت ها نه، قوی ترین نوع کامپوزیت نیز در برابر لمین از استحکام کمتری برخوردار است.

قیمت لمینت و کامپوزیت : قیمت لمینت به نسبت کامپوزیت بسیار بالاتر است. چرا که لمینت ها به صورت اختصاصی در لابراتوار ساخته می شوند اما کامپوزیت ها معمولا در کارخانه جت ساخته و پرداخته می شوند. از طرفی مواد اولیه ی لمینت به نسبت کامپوزیت گرانتر است و این موضوع در قیمت نهایی لمینت نیز تاثیر می گذارد.
https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

در نهایت شما باید دقت کنید که علاوه بر موارد بالا، از یک متخصص و مجموعه ی دندان پزشکی حرفه ای و کاربلد و با تجربه برای کار خود کمک بگیرید. چون عدم توانایی مجموعه در اجرای کامپوزیت و یا لمینت، مستقیما باعث می شود که هزینه ها و وقت شما تلف شود و نتیجه ی دلخواه حاصل نگردد. پس یکی از تفاوت های کامپوزیت و لمینت دندان در گرو عملکرد متخصص و مجموعه ای خواهد بود که شما انتخاب می کنید.

 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.